Follow
Vegetariska tacos
Jag har bestämt mig för att äta mindre kött (gris och ko). Mestadels för att jag har läst att min hudsjukdom - psoriasis - kan bli mycket bättre av det. Men även också för att det är nyttigare. Så i torsdags testade vi faktiskt att göra vegetariska tacos!
 
I've decided to eat less meat (pig and cow). Mostly because that I've read that my skin condition - psoriasis - is supposed to get better from it. But also because it's healthier. So last Thursday we actually tried out vegetarian tacos!
 
 
Jag kan verkligen rekommendera den här veganska färsen! Jag har tidigare testat kycklingfärs, men tycker att den har en lite konstig eftersmak, så jag bestämde att vi skulle testa den här veganska färsen istället.
 
Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptisk och helt säker på att den både skulle smaka, lukta och kännas konstig. Men jag blev glatt överraskad! Den var supergod - åtminstone till tacos.
 
Det krävdes en hel del vätska för att den inte skulle bli helt torr i pannan - färsen sög åt sig allt jag hällde i som en svamp, haha! Och den kräver lite mer tacokrydda än vanlig blandfärs. Vi använde en förpackning med Santa Marias tacokryddmix till 300g färs, men det smakade inte så jättemycket. Men det blev supergott ändå! Färsen är lite söt vilket också var en trevlig överraskning för det blev SÅ gott!
 
I can really recommend this vegan minced "meat". I've tried minced chicken before, but I think that it's got this weird aftertaste, so I decided that we should try this vegan version instead.
 
I have to admit that I was very skeptical and convinced that it would both taste, smell and feel weird. But I was pleasantly surprised! It's so yummy - at least for tacos.
 
I had to use a whole lot of liquid to make sure it wouldn't dry out when cooking it though - it instantly absorbed everything that I poured in the pan! And it need a little bit more of the spice mix than ordinary meat does. We used one package of Santa Maria's taco spice mix for 300g of the "meat", but it didn't taste very much. But it was really delicious anyway! The meat is a little bit on the sweet side which also was a nice surprise because it turned out SO GOOD!
 
 
Jag tänker definitivt testa den här färsen till andra rätter, t.ex. köttfärssås och lasagne m.m. Spännande!
 
I'm definitely going to try this for other dishes as well, such as bolognese and lasagna and so on. How exciting!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress